Jag hörde ett intressant faktum idag, de flesta gym tjänar mest pengar efter nyår. Anledningen till varför är en kombination att sommaren är på väg och att det blir hög tid att ge sig själv nyårslöften.

But many people fail.

Jag har själv vart en av dem och har genom mitt yrke i CR fått träffa många av dem. Och jag pratar inte bara om gym utan allt. Alla förändringar till det bättre kräver stora krafter och allt för många ger upp alldeles för tidigt. Jag ställer frågan varför?

I min egna erfarenhet från när jag försökte komma underfund med hur jag själv fungerade och med att iakta andra har jag dragit några lärdomar.

1) En av Newtons lagar säger att allt kommer fortsätta som det är (med samma riktning och intensitet) tills det påverkas av en kraft.

- Så det första steget man kan misslyckas i är att inte anstränga sig till en förändring. All förändring i fart eller riktning kräver en kraft. Vare sig det är en båt, satelit eller en mental vana.

2) Allt har en bristningsgräns och om man överskrider den när man tillför en kraft så kommer det att brista.

- Så det andra steget många misslyckas med är att använda lagom mycket kraft, åt rätt sak, utan att ta i för mycket. Kör du en bil åt ett håll och behöver åka åt motsatta så måste man sänka farten och göra en U-sväng, att ta för mycket kraft rakt åt motsatt håll (typ köra in i en vägg) gör att bilen kolliderar och förstörs.

3) Man kan aldrig tycka om smärta och aldrig hata framsteg!

- Det tredje steget många misslyckas med är att dela upp ett stort mål i små delmål. Om du bara har ett stort mål som du siktar på så kommer du aldrig kunna njuta av framsteget förrän du nått det om 6 månader eller hur lång tid det nu än lär ta. Du kommer därför utsätta dig själv till massa smärta, utan att känna njutningen av framsteg, under en så lång tid att du kommer börja hata aktiviteten. Hjärnan är faktiskt så dum. Tänk med till exempel gym, om ditt mål är att ha en tvättbräda om 6 månader så kommer du känna dig misslyckad tills du har nått det, medan du sliter ut dig varje dag. Men om du delar upp det till mål som, att äta nyttigt två dagar i veckan, sen tre dagar och sen fyra dagar etc. och att träna fyra pass den här veckan och nästa vecka fem etc. så kommer din hjärna låta dig njuta av framsteg och du kommer känna mycket mera framsteg än smärta och du kommer länka upp det i din hjärna så att du älskar aktiviteten!

Efter att ha byggt upp denna hälsosamma relationen mellan smärta/framsteg så kommer du se dem som antagonister och det kommer att kännas som att du älskar smärtan (av att höja på vikten, gå fram till kvinnor eller vad det nu är för aktivitet) för att du länkar det till framsteg som du kan känna redan av själva smärtan.

Denna blogg handlar om att bli mer attraktiv men denna post handlar egentligen om förändring inom allt! Så för att sammanfatta stegen:

1) Take Action! Alla förändringar kräver en kraft. Det är en fysisk regel!

2) Se till att inte bränna ut dig själv, rikta kraften åt att vänja dig vid förändringar och att hela tiden ta ett litet steg närmre åt rätt håll. Längre fram kan kraften riktas mer intensivt åt det mål du vill ha.

3) Dela upp ditt mål i mindre, mer påtagliga mål. Mål för vecka efter vecka, mål för månad efter månad och mål för år efter år!

Med denna kunskapen och genom att lära dig förstå principerna bakom den kan du förändra i stort sett vilken aspekt som helst i ditt liv.

Love,

- Xtreeme