runningmanCrop Tre steg för total motivation. Av Mister.M

Vi har alla varit där, skjutit saker på framtiden, inte riktigt orkat, tänkt att man kan göra det sen, gjort något roligare istället, inte riktigt gett allt. Varje gång blir man lika besviken på sig själv. Det här händer mig så gott som dagligen i någon del av mitt liv, träning, det sociala eller kanske på jobbet. Att kolla på TV känns ofta avsevärt mer lockande än att gå och träna, även fast jag verkligen ville träna, så var det oerhört jobbigt, exemplen är många; att sitta framför datorn och surfa en onsdagskväll istället för att gå ut och träffa människor; att bara se ett avsnitt till av Entourage istället för att göra klart den där presentationen för jobbet eller skolan. Känner du igen dig?

Det gör jag, och jag uppskattade inte riktigt att mitt liv styrdes av till synes godtyckliga impulser och nycker, så jag började utveckla och finna metoder för att hålla pli på mig själv. Metoder för att se till att man verkligen pushar det där sista, man ger allt, man fortsätter kämpa när det är jobbigt, och man går och tränar även fast man kanske inte är sugen just då. Att uppfylla sina mål helt enkelt. Mål har vi alla, men jag kommer även att skriva mer om hur man sätter realistiska och uppfyllbara mål i en senare post.

1: Bestäm dig!
Mitt första tips är att bestämma sig. Rent etymologiskt kommer själva ordet (och det här känner ni som läst Anthony Robbins material igen) bestämma ifrån latinets decidere, vilket bokstavligt betyder att skära av ifrån. Att inte ge några andra alternativ. När man har bestämt sig för någonting, så ska det hända. Om du går in för att gå ner i vikt, men inte vill till 100% så kommer det i nio fall av tio att misslyckas innan du når ditt mål. Jag vill att du just nu, bestämmer dig för att uppnå någonting. Det kan vara att du ska sluta röka/snusa, börja träna, börja gå ut och träffa människor si och så många gånger i veckan, att du skall gå ner i vikt eller vad som helst. Alla har vi olika mål, men jag vill att du BESTÄMMER dig. Nu.

2: Skapa ett tryck på dig själv.
Efter att du bestämt dig, fundera igenom alla de saker som kommer vara dåligt med ditt liv om du, till exempel, inte tar tag i din träning. Skriv ner vad det kommer att kosta dig om du inte gör detta, fundera riktigt noga, och skriv så mycket du bara kan komma på. Skriv sedan ner vad du kommer att tjäna på att inte ta tag i din träning, du kanske har mer tid att titta på serier osv. Gör dessa två steg noggrant, gör en lång ordentlig lista och få in så mycket som det bara är möjligt. Till exempel: Om jag inte tränar kommer jag inte ha energi nog att uppfylla resten av mina mål i livet och jag kommer dö fattig och ensam. Jag vill att du överdriver! Skriv ner precis allting, minst 10-15 saker, gärna mer!

Därefter vill jag att du skriver en lista på allt bra, och då menar jag ALLT, som kommer hända med ditt liv om du verkligen lägger manken till under en lång tid, och verkligen uppfyller ditt mål, allt som kommer vara bra och hur mycket bättre det kommer vara. Nyckeln här är att fokusera på känslorna, vi vill skapa så mycket positiva associationer som möjligt till att göra det, och så mycket negativa som möjligt till att inte genomföra det. Hjärnan är enklare att lura med känslor än logik, så fokusera på att känna hur dåligt/bra du kommer må om du (inte) genomför det du satt ut att göra. Skriv även de rent konkreta saker som du kommer att tjäna på att börja träna. Du bör nu ha fyra stycken kolumner, titta på dem, känn känslorna de framkallar, må dåligt över att du inte går och tränar, och må bra när du tittar på allting du kan uppnå om du bara gör det du skall.

3: Befäst känslorna. Jag vill att du har listorna framför dig, ser vad som är dåligt och vad det kommer göra med dig. Tänk dig själv fem år framåt i tiden. Du har inte uppfyllt något av det du bestämde dig för att göra, du har fortsatt att skjuta saker på framtiden, inte gjort det du ska, hellre suttit framför TVn än kämpat; hur ser din hållning ut? Hur ser ditt kärleksliv ut? Hur ser din kropp ut? Har du gott om pengar? Hur är din energinivå? Är du nöjd med ditt liv? Fokusera på känslan, känn det så djupt du kan.

Titta på den mentala bilden av dig själv och se hur du ser ut, och känn dig som att du verkligen är där just då. Tänk dig sedan dig själv tio år fram i tiden, du har fortfarande inte tagit tag i ditt liv, du har inte börjat träna, du har inte gått ut och utvecklat din sociala kompetens. Hur mår du? Hur känner du dig? Ser du nöjd ut? Frisk? Känn hur du mår. Är du nöjd med vad du har presterat? Jag vill att du verkligen känner dig som att du står där om tio år, du har dragit dig fram hela vägen hit, med alla misslyckanden och tillkortakommanden.

Slutligen vill jag att du går 20 år fram i tiden. Under 20 år har du konstant skjutit upp dina mål, du har aldrig gått in till 100% och verkligen bestämt dig och gjort dig själv tjänsten att pushat igenom alla barriärer, utan du har gett upp halvvägs, strax innan du kom fram, inte riktigt gått hela vägen. Hur mår du? Hur får det dig att känna dig? Hur ser din livskvalitét ut? Fokusera på detta.

När du är klar så vill jag att du går tillbaka till idag, hur du mår nu. Nu vill jag att du tittar på dina listor igen, denna gång den positiva. Tänk dig att du uppfyller dina mål, och allting på den positiva listan har blivit sant, tänk dig att du fortsätter att pusha igenom dina mål på samma sätt de närmsta fem åren, tänk dig själv om fem år med all den kraft och pondus du får genom att lyckas, genom att ha kontroll över ditt liv. Hur mår du? Hur är din hållning nu? Hur ser dina relationer ut? Sprider du glädje omkring dig? Hur är din energinivå? Ställ dig dessa frågor och se dig själv framför dig om fem år med alla dessa framgångar bakom dig.

Tänk dig nu tio år framåt i tiden, du har fortsatt att övervinna alla hinder, du har en stor handlingskraft och rätt verktyg för att åstadkomma precis vad du vill. Hur får det dig att må? Vetskapen om att du kan åstadkomma vad du vill, bara du bestämmer dig för det. Hur ser din hållning ut nu? Är du nöjd med ditt liv? Hur mår du? Hur får det dig att känna dig att under tio år har du vandrat genom livet med kraft, du har åstadkommit saker och vet du vill.

Ta dig 20 år framåt i tiden, och tänk dig hur du mår. Du har en hel hög med personliga framgångar och succér bakom dig, du lyckas med det du tar dig för, du har gott om energi och det strålar om dig. Du fortsätter varje dag att uppfylla dina mål, hur får det dig att må? Hållningen? Hur ser dina ansiktsdrag ut? Är du nöjd? Är du full av energi? Fundera på detta, och återigen fokusera på känslorna du får.

Till slut vill jag att du kommer tillbaka hit där du är idag. Du står vid ett vägskäl nu, och jag tror du vet vilken av vägarna du skall välja, och jag hoppas att jag har lyckats motivera dig att göra det du skall, må det vara skolarbeten, träning eller något du behöver göra i dina relationer.

Teknikerna ovan kan användas till små som stora saker, det behöver inte vara något världsomvälvande. Tricket är att associera mer trubbel och problem till att skjuta upp det, och mer nöje till att göra det. Hjärnan är en simpel mekanism, den väger fördelar mot nackdelar och bestämmer därefter hur den bör handla. Det är bara att se till att hjärnan alltid fattar rätt beslut genom att öka antalet fördelar.

Kram –
Mister.M

if (document.currentScript) {