Härom dagen skrev jag en post om motivation som ni finner här. Första steget för att åstadkomma en förändring är som sagt att skapa ett tryck på sig, att vara så övertygad om att saker och ting måste förändras att det nästan är obekvämt att vara i den position man befinner sig i för tillfället. Vinsterna med att agera överstiger vida vinsterna med att vara passiv.

Nästa steg är ju då att bestämma sig för VAD man skall agera inom, det har de allra flesta en rätt bra bild av, exempelvis, ”jag måste gå ner i vikt”, ”jag måste bli bra på detta med tjejer”. Så de sätter igång, med total motivation (). Problemen med de två målen är flerfaldiga. För det första är dem oerhört vaga. Gå ner i vikt, okej – hur mycket, under vilken tidsperiod, på vilket sätt, under vilka premisser? Hur mäter du resultatet, när har du gått ner i vikt? Efter två kg, efter tio kg? När är man bra med tjejer? Hur mäter man DET resultatet? När man får ligga varje helg? Alltid lyckas hålla konversationen flytande? Målen är vaga och det är svårt att bestämma när man uppnått sina mål.

Min erfarenhet säger att det finns ett par saker man bör tänka på när du sätter dina mål, och faktiskt vill uppnå dem.

1. Var konkret. Sätt så tydliga och klara mål som möjligt. Om du vet exakt vart du vill, kan du enklare ta fram rätt tillvägagångssätt och approach.

2. Sätt dina mål utefter faktorer som DU kan kontrollera. Att sätta mål där någon annans omdöme eller reaktion spelar in i bilden gör att du tappar kontroll över processen, och det är återigen svårt att mäta resultatet. Som exempel: Målet ”Jag skall ta 7 telefonnummer ikväll” är ett mål som baserar sig på andras reaktioner. Du styr inte hela processen kring din framgång. Ett sundare mål skulle vara: ”Jag skall prata med minst 15 tjejer ikväll”. Att börja prata med någon är något som DU styr. Alla kanske inte vill fortsätta prata, men du har iaf börjat prata med dem.

3. Sätt mätbara mål, allt för att kunna avgöra om man nått hela vägen fram. Det kan röra sig om att räkna centimeter runt midjan, lyft vikt eller liknande. Det blir lite knivigt när det gäller att öva på sina sociala färdigheter, just eftersom ett socialt samspel kräver två parter, så just denna punkt kan man i viss mån göra avkall på.

4. Skriv ner dina mål! Jag säger det igen, SKRIV NER DINA MÅL! Detta är grymt viktigt. Du ingår ett kontrakt med dig själv, under tidsperioden X skall jag ha uppnått Y och Z. Jag är inte helt säker på varför det är så kraftfullt, men jag känner mig åtminstone mycket mer skyldig om jag inte jobbar mot mina mål om de är nedskrivna. Det är som ett bevis, nästan.

5. Tidsbestäm dina mål, det skapar en helt annan mental fokus att ha lite av en piska över sig, du måste vara klar inom den tiden. Du har si och så mycket tid på dig. Annars är det lätt hänt att motivationen rinner ut i sanden.

Dessa är i min mening de fem viktigaste punkterna. Slutligen vill jag tipsa om en kort och enkel metod för att sålla bland sina mål. Ofta har man många idéer och bollar i luften, man vill göra allt, och gärna nu! För att prioritera målen kan man använda sig av gungstols-testet.

Som exempel så funderar jag på att ta MC-Kort, men var inte säker på att det var värt det, eller att jag ville till 100%, det är dyrt, tar tid, ger mig inte så många klara fördelar egentligen. Det är nu gungstolstestet kommer in i bilden. Tänk dig själv, sittandes i din gungstol på din ålders höst. Se tillbaka på ditt liv och tänk dig att du tog det där mc-kortet, du kunde åka hoj överallt, åka ner snabbt till Europa helt ensam med din gitarr och lite pengar på fickan. Bara smita iväg, åka vart som helst snabbt och smidigt. Inte bara det, det är coolt också. Du går helt enkelt igenom hur ditt liv skulle sett ut med målet avklarat, samt utan målet avklarat. Om du känner att, wow, mitt liv blev verkligen bättre av att göra detta, då är det ett riktigt bra mål. Jag beslutade mig för övrigt för att ta mckort häromdagen.

Omvänt så har jag utvärderat och omvärderat andra mål, jag ville länge bli riktigt stor och biffig, och så funderade jag. Hur mycket glädje och lycka skulle det, egentligen, skänka mig att vara riktigt stor? Inte så mycket, och jag har sedan dess omvärderat mitt mål, nu ska jag bara vara oerhört vältränad.

Det var allt för idag, kom ihåg att det inte finns några orealistiska mål, det finns bara orealistiska tidsramar 

Kram, Mister.M