Det här är del två i min serie om de fyra faserna som vi alla går igenom när vi lär oss något, från nybörjare till mästare. Del 1 hittar du här.

Hur applicerar vi då dessa koncept för att utvecklas vidare?

Fas #1: Omedveten inkompetens.
Vi börjar återigen från början, med fas ett, och innan vi går vidare här vill jag poängtera att det inte endast är nybörjare som finns i den här kategorin. Jag har träffat killar som hållt på i flera år, och fortfarande sitter fast här. De gör inte saker på det allra bästa sättet, de har en del konstiga vanor som de fortsätter följa, och de är helt enkelt rädda för att gå utanför sin comfort-zone. Han kanske skulle tjäna på att gå ut själv, gå ifrån sina gamla canned openers och peacocking som han läste om i ”The Game” för två år sedan, och istället bara prata med folk och vara genuin. Han fortsätter dock med sina gamla, eftersom han till en början har bättre resultat med dem. Allt detta är dock under hans medvetandenivå.

Lösningen
Vidare utbildning kan vara en del av lösningen här, om du skall försöka ägna stora delar av ditt liv till att fungera bättre i sociala sammanhang, läs då nytt material i frågan någon gång ibland och håll dig uppdaterad på vad som händer på forumet. Det finns folk som gjort på exakt samma sedan de började då de precis läst The Game. Såvida inte du blev personligen coachad av någon av de allra bästa så finns det en god chans att det finns metoder där ute som passar dig klart bättre.

Sök därefter en extern motivation, leta upp en grym wingman och gör som han säger, ta ett bootcamp, gå på seminarium. Börja gå ut och agera på helt nya vis, testa nya grejer! Tvinga dig ur din comfortzone. Om du inte pushar dig själv och går vidare kommer det aldrig hända något.

Även vi på c-r, som ändå lär ut detta, söker ständigt nya lärdomar och erfarenheter och tar in vad andra har att säga. Gå ut redan ikväll och testa något helt radikalt annorlunda.

Om du redan nu tänker ut ett otal ursäkter för att inte göra detta, vad säger det dig?

Du måste pusha uppvaknandet, gå ur din bekvämlighetszon och testa nya grejer. Det finns inga ursäkter.

Fas #2: Medveten Inkompetens

Du vet att det kommer att gå dåligt, men du gör det ändå. I vårt exempel i början så var Johan fullt medveten om att det han gjorde inte var rätt, men han gjorde det ändå. Detta stadie är inte fullt så vanligt inom vår gemenskap som inom t ex träning. En tjockis vet generellt sätt varför han eller hon är överviktig, men det är inte lika enkelt att peka på vad man gör fel. ATT man gör fel är däremot ganska så tydligt. Ignorans är inte problemet här, utan inkompetens att ta itu med problemet. Detta gäller inte bara de allra värsta ytterområdena, utan kan appliceras på väldigt många. Du borde verkligen gå fram och prata med den tjejen nu, fråga om hon gillar tacos och starta en konversation, verkligen kasta dig ut och pusha interaktionen. Men det är ganska sällan du faktiskt genomför det. Istället ställer du dig i baren och snackar med en polare, en tjejkompis, eller kör ett korttrick för någon. Det är inte att pusha interaktionen. Det är att vara medvetet inkompetent.

Man kanske även vet att man kommer utvecklas mer om man bara tar en eller två öl, men ändå dricker man åtta stycken. Alla dessa beteenden rättfäridgas ofta av den som väljer att paja för sig. Han vill inte prata strunt med vem som helst för ”det är inte hans grej”, han vill inte dricka med måtta för ”det går lika bra om inte bättre när man är mer avslappnad”, han kan inte spendera de X timmar i veckan ute, för han har bättre saker för sig hemma.

Rationalisering. Det är allas vår fiende. Att skapa falska, men inte orimliga ursäkter för att rättfärdiga negativt beteende. Eller, att ljua för sig själv.

Lösningen
Så, hur löser vi medveten inkompetens? Hur hjälper vi människor göra de saker de redan vet att de borde göra? Där har vi något för den gode buddah att fundera på.

Svaret täcker förmodligen flera böcker, men ett första, vettigt steg är att förstå rationaliseringskonceptet, då detta är ett vanligt fel. När du väl kommer till insikt om att du gör ursäkter för dig själv för att må bättre för stunden, är det svårt att inte se din rationalisering. Att lära sig se sina försvarsmekanismer för sitt ego är en av de viktigaste faktorerna för att nå framgång. Mitt andra råd är att bli arg, bli frustrerad. Ofta är man för vek och mjuk mot sig själv när man misslyckas med att uppnå sina mål. Man tröstar sig själv och gör fler dåliga ursäkter.

Åh, stackars liten. Kom in i matchen, bryt ihop och gå vidare och bli förbannad. Erkänn din rationalisering, acceptera att du gör dessa dåliga beslut medvetetet och bli riktigt förbannad. Bara med tillräckligt mycket kraft och känsla bakom dig kan du pusha igenom till nästa nivå.

Fas #3: Medveten Kompetens

Du vet precis vad du ska göra, och gudarna skall veta att du gör det även om du nästan går under på kuppen. Varje dag är ett litet krig, en kamp. Du måste koncentrera dig och arbeta hela tiden. I vårt exempel pratade vi om Erik, som var så sugen på att bara skita i allting och spela TV-spel istället, men med stora svårigheter valde att gå ut istället. Han gillar att spela spela mer än att gå ut, men väljer att gå ut för han ser vad det kan ge honom.

Erik är kompetent, han tar rätt beslut, men han måste hela tiden påminna sig själv om det, han måste arbeta för det. Hårt.

Lösningen
De flesta på forumet och de som håller på med detta finns förmodligen i detta stadie av medveten kompetens. Det är nödvändigtvis inte något dåligt, att vara i detta stadie är på intet sätt ett misslyckande, men det dagliga krigandet och arbetet gör det enkelt att glida tillbaka i fas två. Vanligtvis är tid allt som krävs. Tvinga dig själv under en längre tidsperiod. Gå ut mycket under en längre tidsperiod, och till slut kommer du känna dig obekväm med att inte gå ut. Man kan räkna med en period på minst tre veckor för att bryta gamla vanor, oftast mer. Viktigt här är att vara regelbunden och fast. Det fungerar inte att göra det halvhjärtat. Om du ska börja äta nyttigt och varje helg belönar dig själv med något onyttigt kommer du aldrig komma upp i de 21 dagarna av nyttighet, och du kommer heller inte tappa lusten att äta onyttigt. I själva verket förstärker du det negativa beteendet genom att göra det speciellt, en belöning för att man varit duktig hela veckan.

Alkolisten slutar inte dricka och belönar sig själv med en fin 75a varje lördag, och matberoende/spelberoende/slappberoende fungerar på samma vis. Alla gillar inte omedelbart att gå ut och prata med människor. Det är obekvämt om man är ovan. En del gillar inte ens att fråga folk vad klockan är. Men gör någonting tillräckligt mycket och ofta, och du kommer komma på dig själv med att inte VILJA missa en utekväll där du pratar med massvis med människor.

Egentligen är det ganska simpelt, vi upprepar oftast de beteenden som belönar oss. När en tjej tittar dig i ögonen, helt exalterad, och säger, ”shit, du är den skönaste killen jag pratat med!”, så är det inte så illa att gå ut en sliten tisdag. Du har blivit belönad för dina mödor, och lär inte skippa nästa utgång. Ju mer du gör saker rätt, desto mer belöning får du, och ju längre du gör saker rätt, desto mer förstärks beteendet. Tid och belöning är nycklarna till att ta sig vidare ifrån steg tre.

Fas #4: Omedveten Kompetens

Nu är du en ”Natural”. Du gör rätt saker utan att tänka, på instinkt. Patrik börjar prata med den snygga tjejen på tunnelbanan utan någon som helst tanke, hans hjärna är blank. Oavsett vart han är eller befinner sig föredrar man att göra rätt framför att göra fel. Han känner sig kass om han går ut en kväll för att prata med människor och istället blir kanonfull och inte gör något vettigt. Därmed inte sagt att han inte kan gå ut och göra just det, men går han ut för att socialisera gör han det. Att missa en utgång är ett straff, han gör inte sig själv rättvisa och det är inte skoj. Men Patrik tänker inte på någon av dessa saker . Han är omedvetet kompetent, han tar rätt beslut för han är en social kille som älskar att prata med människor.

För den som inte känner till allt hans hårda arbete framstår han som en kille som haft tur i livet. Han föddes snygg, social och duktig med tjejer. Han drog vinsten i genlotteriet. Sanningen är dock att Patrik jobbat arslet av sig för att ta sig till fas fyra. Hans beteende, kroppspråk och sätt är nu en integrerad del av hans identitet, hans personlighet. Han behöver inte tänka när han pratar med människor och att charma dem är inte svårt, utan närmast reflexmässigt. Han bara är.

Detta är steg fyra. Detta är inget game, detta är det bästa gamet.

Förhoppningsvis gav denna artikelserie dig en tankeställare. Jag försöker inte hetsa någon att gå ut hela tiden eller göra som jag säger, det är bara exempel. Vad jag hoppas åstadkomma är att få dig att tänka och kanske ge dig en metodik att applicera på dina egna mål. I vissa områden av ditt liv kanske du är omedvetet kompetent, i andra kanske du är omedvetet inkompetent. Erkänn dessa områden och arbeta upp dem genom nivåerna.

Det kan vara allt ifrån träning, till karriär, till diet till vad-vet-jag. Kom in i matchen nu, odödlighet hägrar vid horisonten… icon wink Lärandets fyra faser, del 2 av Mister.M

//Mister.M

}