Kolbs lärocirkel / Kurt Lewins modell för lärande eller ”upplevelsebaserat lärande”

Detta är en modell som är till för att ”formulera kunskap”. Den har varit ovärderlig för mig att både förstå och testa många av de koncept som man får lära sig för att bli bättre på tjejer eller att utvecklas generellt.

Modellen ser ut på följande sätt:
Man har en konkret upplevelse. (Gör något!)
Man observerar och reflekterar kring ”vad som hände”. (Beskriver händelseförloppet)
Man generaliserar och bildar begrepp. (Formulerar insikter och nya idéer utifrån sina erfarenheter)
Prövar hur begreppen, idéer och insikterna fungerar. (Vilket leder till första steget – att ha en konkret upplevelse, d.v.s. gör något av kunskapen man formulerat!)

kolb 300x192 Lärocirkel och abstraktionsstegen

Det väsentliga i denna modell är 1. Att ha en konkret upplevelse och 2. Formulera kunskap utifrån denna upplevelse.

Verkligheten är alltid sjukt snäll, den ger dig nämligen feedback på vad som fungerar. Eftersom vi vill utveckla vår sociala kompetens handlar detta om feedback vi får av andra människor. Du kanske trodde att tjejer gillar när man säger att deras trosor luktar fisk… så du testar detta i verkligheten.

Efter att hon gett dig en lavett på kinden går du hem och reflekterar kring den feedback du fått (lavett på kinden) och konstaterar att din nuvarande strategi inte fungerar. Nästa steg är då att generalisera detta till ”tjejer gillar inte att man säger att dom luktar fisk”.

(Om du upprepade gånger får liknande feedback kan det vara bra att begrunda om det finns någon ”blindspot” i ditt beteende som du missat, se föregående post)

Så du sätter dig och funderar på vad man kan säga istället. Ska man säga att tjejer luktar rosor? Solsken? Chilinötter? Nytvättade? Oavsett vad du gör är det bra att ha ett experimenterande attityd och var öppen för den feedback du får.

Så du kanske själv kommer fram till en teori (varm alfa!) om vad du vill testa eller så läser du en bok i raggning och implementerar dessa strategier nästa gång du är ute för att ragga. Fortsätt använda denna modell som ett sätt att bearbeta din feedback så kommer du förr eller senare oundvikligen ha formulerat kunskap som fungerar för dig.

Många gånger saknar människor bara helt enkelt förmågan att reflektera, kritiskt granska sig själva och formulera insikter utifrån sina erfarenheter. Lärocirkeln är en jordnära modell som kan hjälpa till med denna process. Men för att göra det hela lite mer komplicerat tänkte jag även introducera” abstraktionsstegen.”

abstraktion 300x184 Lärocirkel och abstraktionsstegen

Högst upp har vi den teoretiska kärnan, exempelvis ”jag är priset”. (Cred till Swinggcat!)
Konceptet med ”jag är priset” innebär att du skall se dig själv som en person av högt värde och därmed mer attraktiv än personen du raggar på. Denna attityd är en form av självuppfyllande profetia.

Den nedre delen av abstraktionsstegen handlar om hur du praktiskt översätter konceptet ”jag är priset” i ditt beteende.

Exempel kan vara att du säger till en tjej ”aww du är awesome, nu har du förtjänat en kram/puss/whatever!” efter att hon gjort något gulligt. Dynamiken är att hon har gjort något så att hon FÖRTJÄNAR en din bekräftelse – du är därmed personen som GER något av värde till henne. Den underliggande dynamiken är att du är personen av högre värde som bestämmer vad som definieras som awesome.

Mitten av abstraktionsstegen ser jag som de ”generella riktlinjer” man bör följa. Olika beteenden av ”jag är priset” passar i olika sammanhang. Det kanske inte är aktuellt att säga ”du har förtjänat en puss” när du flirtar med en tjej på jobbet och du är omgiven av dina chefer.

Genom att använda lärocirkeln och abstraktionsstegen kan du formulera kunskap på olika nivåer, då olika sammanhang, människor och situationer har olika normer, förutsättningar och slutligen möjligheter att agera på.

I förra artikeln nämnde jag hur personer som testar ”cocky & funny”-begreppet ofta är okallibrerade. De kanske lyckats någon gång med en kaxig kommentar där tjejerna fnittrat för att i nästa stund göra något som får dem att gå därifrån. Hemligheten är att försöka reflektera på vad du sa, hur du sa det (tonalitet, rytm, etc) och slutligen formulera insikter utifrån dessa erfarenheter så att du kan slipa dina sociala färdigheter. Här kan det vara bra och förstå att vissa beteenden fungerar i olika sammanhang, därav i olika nivåer av abstraktionsstegen.

Det finns inga genvägar till att formulera kvalitativ kunskap. Det enda sättet du faktiskt kan nå någon form av utveckling är att agera – och sedan reflektera.

Att ha egna, unika erfarenheter som man sedan formulerar kunskap utifrån kommer alltid sitta djupare och bli mer integrerat på ett naturligt sätt än om du bara sitter hemma framför datorn och läser dig till ”hur du bör göra”. Genom att utsätta dig själv för nya erfarenheter och samtidigt riskera att saker o ting går åt helvete så öppnar du samtidigt dörren för en enorm utveckling.

Ju fler erfarenheter du samlar på dig, desto mer finslipad blir du i ditt beteende. Alla de positiva beteenden du lärt dig och utvecklats kommer bit för bit att bli så naturliga för dig att de sker omedvetet – de blir en naturlig del av dig som människa.

Sträva efter att medvetandegöra dina ”blindspots”, formulera nya, bättre idéer om hur du vill bete dig och reflektera sedan kring dessa erfarenheter du får. Fortsätt med det som ger dig det resultat du vill ha.

Ha en lekfull attityd och ta inte saker så allvarligt så kommer din utveckling vara oundviklig!

//Tongue