smiling dog3 300x222 Odla ett positivt synsätt

Att vara positiv kan vara bland det mest uttjatade begreppet i samhället. Positivt tänkande har alltid hörts och ska ge massor med fördelar och ändra ditt liv. Men vad innebär det i praktiken då och varför fungerar det inte för alla? Samt hur du ska göra för att det SKA fungera, för det kommer det göra.

Till och börja med, meningen med positivt tänkande är att det ska få oss i bättre balans och få en vilja och motivation att HANDLA. Utan handlingen så är positivt tänkande meningslöst. Och här misslyckas, missförstår eller övertror ca 50 % eller mer av alla som försöker. De tror att bara för att jag tänker tillräckligt mycket på att jag är bra på fotboll så blir jag det till slut. Det stämmer förstås inte och där kan vi genast avfärda en myt som drar ner en intressant teori i botten.

Positivt tänkande tycker jag är fel sätt, därför ska jag beskriva en annan metod som fungerar lite bättre, och ger mer långtgående effekt. Jag kallar den att odla ett positivt synsätt och för att lyckas med denna så måste du bestämma dig för några saker. Redan här failar vissa då de egentligen inte är tillräckligt bestämda.
Dessa punkter måste du bestämma dig för om det ska fungera:

* Livet är i grunden positivt
* Händelser som hänt har påverkat mig, men ska inte hindra mig i nuet och framtiden
* Det förflutna är förbi, det viktiga och positiva är värt att minnas, det negativa, lär av och gå vidare
* Att kämpa nått så in i helvete för att stå emot känsloimpulser och tankefällor

Så, när du har bestämt dig för att tro och vilja detta så är nästa steg att börja kämpa. Jag vet inte var du står nu, men de flesta har någon händelse, person eller plats som förpestar minnet och hjärnan, som styr dig åt ett håll du innerst inne inte vill. Bitterhet och agg är farliga hjärnparasiter som är svåra att få bort, men det kan du.

Förbered dig på en resa som kräver enorm vilja och disciplin men som med allt är det tufft att ändra sig, men när du väl sätter ner foten och ger lite jävlar anamma så kommer det hända grejer. Låt inte din lilla röst inom dig stoppa dig mer, du är inte den, du är den du vill vara, om du bara handlar efter det.

Praktisk guide hur du kan göra lägger jag här:

Steg 1 (Bra men inget måste):
Börja med att tänka på en tid när du mådde riktigt bra, när allt var riktigt härligt, kul, du kände kärlek, glädje, hopp, förväntan. Alla har haft en sådan tid, första kärleken, studenten, giftermål etc, nått som du själv väljer. Tänk sedan under en dag på detta så mycket du kan. Låt det positiva minnet färga hela dagen och allt som händer. Känn hur stor effekt det har på allt du gör. Skit i om du inte riktigt lever i nuet den dagen, låt minnet ligga och ge dig energi hela dagen. Om gamla tankesätt eller känslor säger att detta är fel, och den negativa rösten kommer, låt den vara där men identifiera dig inte med den. Du är inte den, den har bara blivit en del av dig, och detta är motgiftet.

Tanken med detta steget är att du ska odla en positiv känsla, något vissa tror är omöjligt men som du av detta kommer inse är fullt möjligt. Det är inte omöjligt att du går från nästintill deprimerad till överlycklig på denna dagen. Det kan kännas konstigt att plötsligt bli positiv när allt gått åt helvete och du mått dåligt en längre tid, men faktum är att lika lätt som det är att må dåligt är det att må bra igen. Du har säkert hört att dina tankar styr dina känslor och tvärtom, men faktum är att din VILJA, om du lägger tillräckligt mycket träning och kraft i den, kan styra både tankarna och känslorna i slutändan.

Steg 2
Nu när du vet hur bra det är möjligt att må bara tack vare ett minne så börjar din process. Detta tar olika lång tid men målet är att detta tankesättet ska bli en vana. De flesta har som vana att bomba huvudet med negativa tankar och fylla kroppen med en cocktail av negativa känslor. Tanken med detta är att din vana ska bli det motsatta, att din kropp automatiskt ska skapa positiva känslor och tankar som hjälper dig på alla områden i livet. Det brukar sägas att en vana tar allt från 21 dagar till 90 dagar att skapa men om du ser till att iallafall lägga 3 månader på detta nu så kommer du troligen om 3 månader sitta och tänka att ”hur fasen hade mitt liv sett ut om jag inte gjort detta???”, och skratta åt dina gamla problem.
För att komma igång, gör så här: Välj ut 3-4 viktiga grejer att fokusera på, något som du mår riktigt bra av att tänka på. Börja varje dag med att tänka på dessa, hur starkt dessa sitter rotade i dig. Det måste vara grejer som är så starka att det knappt går att överstiga dem med negativa känslor. (Nu kanske du säger att du inte har några såna, men tro mig, det har du). Varje dag ska du tänka på och njuta av livet, tänk på det roliga som hände och låt det färga av dig idag. För varje dag kommer du påverka dig själv och din hjärna mer och mer. För varje dag som går blir det lättare att se klart och din tro blir starkare och mer sann för dig själv. Dina gamla negativa mönster känns konstiga och inte som dig, och hela du kommer förändras, garanterat.

Nämnvärt
Detta låter väl jättemysigt men faktum är att det är skitsvårt i början, riktigt jävla supersvårt! Du kommer ha dagar där du tänker att ”va fan gör jag, detta funkar ju inte som allt annat, mitt liv suger, och det kommer det alltid att göra, jag vet det”. Men inse att i det här finns ingen förlorare, du kan inte misslyckas, om du inte tillåter dig själv att göra det. Kom ihåg det. Och låt det ta tid, för det är värt det!

Känslokrigen
Detta kommer att vara det jobbigaste men det som ger mest. Under tiden kommer tankar komma upp som påverkar dig starkt, du kanske blir jättearg på någon eller känner bitterheten över den där gamla händelsen slicka din insida med sin gifttunga, du kanske blir jätteledsen och känner att allt känns hopplöst. Dessa känslostormar kommer att komma, var beredd på det, det är inget misslyckande. Vad du däremot gör med dem är det viktiga. När något gör att du kastas in i en storm, se till att låt känslan vara i dig. Träng inte undan den eller hata den, låt den inte göra att du gör saker du inte vill göra, känn den, tänk vad den säger, om det bara är en gammal reaktion på en gammal händelse, låt den vara, hur stark och hur mycket den än skriker på dig. Din VILJA ska avgöra vad du gör, inte din känsla. Du är ansvarig för vad du gör med känslor, ingen annan. Skyll aldrig ditt humör på någon annan, oavsett vad den gjort, uttryck max hur en persons beteende påverkat dig, EN GÅNG, inte mer.
Detta kommer vara jättesvårt men kommer anpassa din kropp att inte reagera på känslor som är ovidkommande, utan till slut inse att de inte ger nått till dig, och sluta mata dig med dem.
Tips är att så fort en negativ tanke eller känsla uppkommer, tänk på grundprinciperna, livet är positivt, det förflutna är förbi….och se till att aktivera dig med något, gör något konstruktivt, oavsett hur det känns och antagligen har känslan runnit av innan du märkt det.

Slutord
Förhoppningsvis kommer du efter detta att kunna vara den glada, optimistiska, schyssta person som du vill vara, och det kommer kännas i dig. När känslorna och det förflutna inte påverkar dig lika mycket kan du lägga all energi på det du verkligen vill utan begränsningar.
Saker som kan hjälpa dig på vägen är att:
* Vara social så mycket det går
* Se på roliga filmer, spela roliga spel, läs inspirerande böcker/tidningar.
* Käka sånt du tycker är gott.
* Träna mycket, om du mår bra av det.
* Var ute åtminstone en timma varje dag, särskilt nu innan vintern kommer.
* Skapa mål du vill nå inom något område, och jobba mot dem

PUA-benefits (yeah!)
Såklart, det viktigaste!
Vad blir resultatet av denna metoden?:

* Du kommer få ett fruktansvärt bra självförtroende och självkänsla
* Du kommer stråla av glädje och energi
* Du kommer känna kraft, vilja och motivation att göra det du vill och kämpa för dina mål
* Du kommer att påverka alla i din närhet
* Allt i ditt liv kommer kännas roligare och mer givande.
* Du kommer bli minst 3 ggr mer attraktiv, både för kvinnor och män.
* Du kommer vara lätt och skön att ha att göra med

//Arvid

}