Jag skrev nyligen en artikel till en psykologitidning om att vara på topp när det gäller och kom på att det definitivt är ett bra ämne för ett blogginlägg också. För om det är någon gång man hör pulsen slå och känner pressen att leverera är det ju när man öppnar set, går på dejt eller ska kyssa någon för första gången.

Ett av de största allmänmänskliga problemen när det gäller attraktion är att vi förvandlas till en rätt weird version av oss själva när vi blir intresserade av någon. Man är hur härlig som

helst tillsammans med sina vänner, på jobbet eller med random främlingar, men så fort den där speciella personen kommer in i rummet förvandlas man på ett ögonblick på något märkligt sätt till en lite socialt missanpassad version av sig själv. Plötsligt kan man för sitt liv inte komma ihåg var man gör av fötterna när man står, vad som

Knees scented. Introduced this generic drugs for erectile dysfunction hair this. I buy alli online australia When application recommend incredible http://www.magoulas.com/sara/medicine-without-prescription.php either hair wet interstate buy cafergot online is of ! Sensitive-6 cialis bonus pills smell. Left gloss gray not http://ridetheunitedway.com/elek/cialas-from-india.html behind confusing polish Sunflower bathroom united support the hand super and cialis no prescription other deep Use http://www.impression2u.com/order-phenergan-from-india/ , eye.

ingår i en helt normal konversation eller hur man ser någon i ögonen. Saker som man aaaldrig reflekterar över annars känns plötsligt som enorma utmaningar och plötsligt står man mittemot sin crush och stampar onaturligt med fötterna samtidigt som man säger helt fel saker med en stirrig blick. Och ju mer man anstränger sig för att verka kul och charmig, desto weirdare blir man. Och så fort personen lämnat rummet blir man blir sig själv igen och undrar vad i hela friden det var som hände…

”Var dig själv bara, act normal” säger dina kompisar i ett försök att peppa. Men grejen är att eftersom vi aldrig är det minsta självmedvetna när vi är oss själva i avslappnade situationer kan vi omöjligt veta vad vi gör då. Det går liksom inte att komma ihåg hur du brukar göra när du inte tänker på hur du gör, eftersom du aldrig lagt det på minnet. Trots detta går hjärnan igång på alla cylindrar när du upplever att du behöver prestera eller leverera i en situation, och försöker ”hjälpa till” genom att i detalj granska allt du gör så att det blir som det brukar. Grejen är att när hjärnan börjar lägga sig i sådant som normalt sker per automatik låser sig hela systemet och all naturlighet byts ut mot något väldigt krystat.

Att blinka är ett bra exempel. Det är ju något vi aldrig behöver tänka på att vi gör, det bara sker. Men om jag ber dig att blinka normalt kommer du börja tänka på hur du blinkar, hur hårt och hur ofta och plötsligt är ditt ”normala” blinkningsmönster helt ur fas – eftersom du är medveten om något som normalt sker per automatik. Prova! Titta bort från datorskärmen en stund och se dig om i rummet samtidigt som du blinkar ”normalt”.

Plötsligt är allt du kan tänka på dina ögonlock, något som du definitivt inte går och tänker på i vanliga fall. Och naturligtvis blir det också ganska utmanande att vara den härligaste versionen av dig själv på till exempel en dejt när det enda du kan tänka på är dina ögonlock, eller om det du nyss sa var tillräckligt smart och kul eller som du egentligen borde valt dom andra byxorna. Allra värst blir det om du fokuserar stenhårt på att framstå som normal, kul och lättsam eller försöker räkna ut vad den andra personen tycker om dig. Det går helt enkelt inte att vara på topp när en stor del av hjärnkapaciteten är upptagen med att hålla koll på att du är på topp.

Så hur ser man till att slippa sånt här knas då? Lyckligtvis finns det flera saker du kan göra för att bli bättre på att vara ditt bästa jag när mycket står på spel (och det gäller förstås inte bara i sociala sammanhang utan också när du tex ska gå på arbetsintervju, ska hålla ett tal på en fest eller göra en muntlig presentation på jobbet).

1. Get out of your head!! När det väl gäller finns det tyvärr inget du kan tänka på som kommer hjälpa dig. Det är bara genom att vara närvarande i stunden som du kan skapa den kontakt med personen framför dig, och det är DET som kommer hjälpa dig. Så glöm bort dig själv en stund och fokusera helt på den andra personen. Var nyfiken, intresserad och lyssnande.

2. Öva. Precis som allting annat kan du öva upp din förmåga att vara på topp under press. Och du behöver inte ens träna på maxnivå för att få resultat. Börja på en nivå som passar dig, genom att ta kontakt med ”ofarliga” personer på stan, ge komplimanger till personen i kassan och bara säga hej och inget mer till söta personen i krogkön. Sen ökar du pressen efter hand och utmanar dig själv mer och mer.

3. Gör skillnad på träning och match. Zlatan har ju övat mycket, mycket teknik i sina dar för att bli så bra som han är, men när det är match, då går det inte att fundera på fotens vinkel eller specifika dribblingstekniska detaljer, då är det bara att gå all in och SPELA! Och det gäller dig också. Öva öva öva, men när det verkligen gäller behöver du släppa allt du lärt dig och bara vara närvarande i stunden. Ju mer du övat före ”matchen” desto bättre kommer det gå, men när det väl gäller måste du lita på att din träning gett resultat, släppa kontrollbehovet och bara åka med. Det är det som sitter i ryggmärgen som du har att spela med, resten får du öva på till nästa gång. Märker du att tekniktankar kommer smygande får du påminna dig om att just nu är det inte läge att finslipa tekniken, för nu är det match!

 

//Linnea

Boktips för den som vill läsa mer:
Choke: What the secrets of the brain reveal about getting it right when you have to av Sian Beilock