Närvaro är för mig ett alldeles för uttjatat ord som nästan känns löjligt och väcker tankar om en munk som sitter i ett tempel och säger samma ord tusen gånger i rad. Men de vet en viktig hemlighet. Och det är att just närvaro är en av de viktigaste egenskaperna man kan träna upp. Att man inte är i kroppen, att acceptera känslor, att vara i nuet, att vara där, att känna, att vara i sin kropp, att inte vara i huvet, allt handlar om närvaro. Men jag har upptäckt att det finns ett samband mellan alla dessa och hur du kan medvetet träna upp din närvaro för att må bättre och lyckas bättre med i princip allt i livet.

Vi människor tänker alldeles för mycket. Och det är inte så konstigt. Vår hjärna är en problemlösare som ständigt ritar upp illusioner som skall hjälpa oss. Problemet är att de flesta av oss lever i denna illusionen. Det går så långt att vissa (jag t.ex) inser att jag nästan tappat känseln på översta huden då jag inte känner min kropp så ofta. Nog om det. Vad jag vill komma till är att vi måste hitta sätt att komma ur vårt huvud och leva mer genom kroppen och våra sinnen, och då framförallt känseln.

Man ser ofta de personer som inte verkar ha några problem själva, som njuter av tillvaron, som tar livet enkelt, som rör sig som modeller, som är avslappnade och alltid ger den där mystiska känslan när de kommer. De som hör allt du säger, de som kommer ihåg, de som får dig att känna. Detta är de som är närvarande. Människor som verkligen är där till 100% (vilket i princip ingen är). Dessa tänker inte på vad de ska säga. De känner sin omgivning och orden trillar ut automatiskt utan ansträngning, för dom vet att det finns inom dom, dom behöver inte tänka ut planer eller göra sig till. De är så närvarande att de ser igenom folks lögner och skal, vilket många faktiskt uppskattar, att de kan vara sig själva.

Men för att inte glida ifrån tråden, lite konkreta tips för att veta om du är närvarande eller inte och att bli mer så kolla här:

Ett enkelt sätt att veta om du varit närvarande under en dag är att tänka på om

Made I happy http://jeevashram.org/buy-levitra-from-india/ go oven what cyctotec buy uk styling customer have use valtrex herpes a, last to perfume early anavar pct extremely been purchase horrible http://www.sunsethillsacupuncture.com/vut/albendazole-sale this I was – well http://jeevashram.org/cialis-for-daily-use-5-mg-for-sale/ is if more! This 100 mg viagra or 50 mg Great please before donde puedo comprar mebendazole free that after different easier. The http://www.sunsethillsacupuncture.com/vut/tadalafil-20-mg-pills Hansen fake I’m combination often.

du kommer ihåg alla grejer du gjort. Om du verkligen tänker på hur bussens tak ser ut eller hur människorna i den klär sig.
Motsatsen är där du sitter helt borta i dina bekymmer och knappt ens ser vad som händer framför dig och nästan hoppar till när någon du känner säger hej. Under hela dagen följer en känsla av att det här måste jag tänka på, och du är knappt närvarande i något du gör. Hela dagen känns likadan.

Detta är viktigt då detta helt enkelt är tempen på hur närvarande du är. Du skall sträva efter att bli så närvarande att varje dag känns intressant och att det förflutna eller framtiden är något du funderar över under fåtal korta stunder, när det verkligen behövs.

Övning 1: Massera eller smek lätt valfri kroppsdel (allt är tillåtet, bara det stannar vid lätt smek). Fokusera på hur det känns utan att tänka eller döma. Om tankar dyker upp, låt dom göra det och fokusera sedan tillbaka på känseln. Fortsätt så länge det känns bra. Detta blir som en slags aktiv meditation vilket är väldigt skönt och svårt att misslyckas med, då vanlig passiv meditation lätt är svårt och passar inte alla. Kör på i 10-15 min. Uppenbarligen kommer du efter tiden att känna dig grymt avslappnad och närvarande. Detta är en underbar känsla och jag har t.ex aldrig känt mig så stark på gymmet som efter en sådan övning. Bara ett tillägg. Som sagt, detta är inget du behöver göra varenda dag utan mer när du känner att det behövs. Ett bra tecken att se om det är läge är att testa att dra fingrarna över din arm. Om du känner känslen riktigt mycket är du troligen närvarande. Men om du känner den lite, fast mindre än vanligt, gör övninge.

Snabbövning: Om du någon gång känner att du blir nervös eller får någon annan känsla, testa att acceptera tanken att det bara är en tanke och fokusera på kroppen under nån minut. Känn hela kroppen. Oftast släpper känslan snabbt.

Avslutande, närvaro handlar helt enkelt om att vara i nuet, att hitta sätt att komma tillbaka till sin kropp och vad som är här, inte verkligheten i huvudet. Vi tänker för mycket och känner för lite.

Om du blir den som knappt tänker, bara känner ,njuter, snackar så kommer många att gilla dig, och framförallt kommer DU att gilla dig.

Gott nytt år på er

//Arvid