Go Back   CR Forum > Public Discussion > Reviews of everything else
Register FAQ Members List Calendar Search Today's Posts Mark Forums Read

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 2009-02-07   #1
Sergej
CR Instructor / Web admin

Sergej's Avatar

Post Lista över bra böcker att läsa

Tjena grabbar!

Många har frågat oss, och vi brukar inkludera en boktips-lista i slutet av våra helgkurser, men jag tänkte härmed sammanfatta en lista över böcker som är bra att läsa för att bli bra med tjejer! De flesta av dessa böcker finns även översatta till svenska, men kan du läsa på engelska är det alltid en bra idé att läsa originalverken!

Och som alltid: att läsa böcker är ingen ersättning för praktik! Det kan som mest vara ett kompliment!

Om du köper böckerna ber vi dig att använda länkarna ovan, då går en liten slant tillbaka till CR!

Här kommer listan, grupperat efter kategori:

Sex

Nancy Friday - My Secret Garden
Anonyma brev av kvinnor som beskriver sina hemliga sexuella fantasier. Bra för att bli mer bekväm med sex/sexualitet.

Robert Greene - Art of Seduction
En genomgång av olika förförelsestrategier genom historien

David Shade - Secrets of Female Sexuality
Grundläggande om än politiskt inkorrekt syn på kvinnlig sexualitet.

Personlig utveckling

Brad Blanton - Radical Honesty
Om självförtroende och makten i att våga tala sanning.

Napoleon Hill - Think and Grow Rich
Om hur man blir framgångsrik.

Manligt/Manlighet

David Deida - The Way of the Superior Man
Ett absolut måste för den som vill förstå manlig och kvinnlig polaritet, var den kommer ifrån och hur man ska förhålla sig till den.

Sam Keene - Fire in the Belly
Om vad det innebär att vara en man idag.

Livsfilosofi

Eckhart Tolle - The Power of Now
Om hur man lever i ögonblicket, hur man åstadkommer Flow i sitt liv. Något flummig, men kan du se bortom flummet är denna bok ett absolut måste!

Mihály Csíkszentmihályi - Flow
En vetenskaplig syn på Flow-upplevelsen, vad som orsaker den och hur man uppnår en livsstil full av flow.

Neale Donald Walsch - Conversations With God
En ny syn på moral, och ett sätt att leva på.

Ayn Rand - The Fountainhead
En vacker historia om självständighet, individens kreativa frihet och problemen med kollektivism.

Ayn Rand - Atlas Shrugged
En politisk skildring om kollektivism, moraliserande, och individens kreativa frihet.

Dan Millman - Way of the Peaceful Warrior
Vacker historia om inre frid och att nå sina mål.

Biologi / Evolutionspsykologi

Matt Ridley - The Red Queen
Om evolutionen bakom sex. Förklarar de evolutionsteoretiska bitarna i alfakonceptet m.m.

Richard Dawkins - The Selfish Gene
En klassiker vad gäller att förstå evolutionsteori, och evolutionsteori bland människor.

Robin Baker - Sperm Wars
Förklarar människans mest mörka sidor ur ett evolutionärt perspektiv. Grundteorin har blivit vida kritiserad i forskarvärlden, men boken illustrerar många exempel där vi styrs av andra motiv än vi tror.

Som sagt grabbar, använd länkarna i böckernas namn om ni ska köpa nåt så går en slant till CR! Diskutera gärna böckerna i kommentarer, rekommendera andra måste-böcker som ni rekommenderar för att bli en stabil och attraktiv man.

Orkar du inte läsa alla dessa böcker? Hoppa på något av CRs program, eller köp hem vår DVD-box “Warm Alpha Seminar” som går igenom praktiskt precis det som du behöver veta för att påbörja din resa mot att bli en mer självsäker och attraktiv man!

Enjoy!

/Sergej

Kontakta mig på sergej[snabela]c-r.se

Last edited by Sergej : 2009-02-07 at 17:33.
Sergej is offline   Reply With Quote
Old 2009-02-07   #2
Azguz
Senior Member

Wiiie! Jag har läst 2 av dessa... The selfish gene och Radical honesty.. Min åsikt om den sistnämnda är att den är värd sin vikt i guld!.. Jag kommer nog ta hem ett par av "livsfilosofi" böckerna.. Troligen de 2 förstnämnda om "flow".
Tackar för denna lista! Mycket väl mottaget att få tipps på bra litteratur från dem som vet!
Azguz is offline   Reply With Quote
Old 2009-02-08   #3
Snudi
Senior Member

Snudi's Avatar

Håller på med the power of now / lev livet fullt ut just nu. Bra skit, helt klart, rekommenderar den.
Snudi is offline   Reply With Quote
Old 2009-02-17   #4
RogueTrader
Guest

Default Litteratur

Här kommer ett boktips som kanske kan passa detta forum:

Sweden : Scandinavian seduction, av Martina Forti

Någon som läst den? Om ja, vilken/vilka är era kommentarer? Plus? Minus?
Relevans? etc.

//Roguetrader
  Reply With Quote
Old 2009-02-17   #5
Lorentz Cinnamon
Senior Member

Lorentz Cinnamon's Avatar

Lägger gärna till med:

Chuck Palahniuk - Fight Club. Lysande bok även fast man kanske har sett filmen om o om igen.

Robin S. Sharma - The Monk Who Sold His Ferrari. Handlar mycket om samma saker som i Blueprint. Bra för att reflektera.
Lorentz Cinnamon is offline   Reply With Quote
Old 2009-04-02   #6
Madonna
Senior Member

Madonna's Avatar

Har precis läst ut Alkemisten och 11 Minuter av Paulo Coelho. Rekommenderas varmt, många bra budskap och formuleringar. Fastnade för ett avsnitt i 11 Minuter som borde kicka igång folk som tycker det är svårt att komma igång:

"När jag inte hade något att förlora fick jag allt. När jag upphörde att vara den jag var fann jag mig själv. När jag lärde känna den totala förödmjukelsen och underkastelsen blev jag fri. Jag vet inte om jag är sjuk, eller om det där var en dröm, eller om det är något som bara händer en enda gång. Jag vet att jag kan leva utan det där, men jag skulle vilja uppleva det en gång till, göra om det jag var med om och gå längre än jag gjorde."

Påminner mig om de första kvällarna jag var ute med några här på förumet för att ragga. Enjoy!

Old 2009-04-02   #7
Harry
Senior Member

Harry's Avatar

Har precis läst ut:
Karismakoden - Sju vägar till ökad personlig utstrålning: av Eva Kihlström.
Bra grejer där i. En del visste man sedan innan iof. Men denna bok rör arbetslivet mest, men man har ju givetvis nytta av det i PU och i andra sociala sammanhang. Denna bok finns som väldigt billig pocket hos dom flesta bokhandlare, så det är ingen dyr sak.

Håller på och läser nu och som verkar rätt bra oxå.
Konsten att läsa tankar: av Henrik Fexeus
Handlar alltså inte om att kunna läsa tankar utan om att avkoda det omedvetna kroppsspråket, och därigenom kunna tyda vad folk tänker och känner...
Harry is offline   Reply With Quote
Old 2009-04-03   #8
Madonna
Senior Member

Madonna's Avatar

Jag läste "Konsten att läsa tankar" för 3 veckor sedan. Riktigt bra, men ganska svår att tillämpa. Man måste nästan sätta sig ned och kartlägga allting och verkligen plugga in det. Säkert värt mödan, men jag har inte motivationen att göra det för tillfället.

Jag tycker att jag har blivit ganska bra på att läsa av människor i och med alla approaches man gjort och alla man snackat med på krogen. Ska ta och läsa hans andra bok snart också, "När du gör som jag vill". Sedan kommer Henrik ut med en tredje bok nu i höst. Ämnet är än så länge hemligt, men det kommer att bli storslaget kan jag säga =)
Old 2009-04-06   #9
Roux
Junior Member

Roux's Avatar

Böckerna av Ayn Rand är de bästa romaner jag har läst. Rekommenderar de verkligen. Om man dessutom har problem med att man bryr sig för mycket om vad andra människor tycker om en själv kan dessa böcker verkligen hjälpa.
Roux is offline   Reply With Quote
Old 2009-04-06   #10
Logaritmic
Senior Member

Logaritmic's Avatar

Jag avskyr bokstavligen Ayn Rands filosofi. För er som inte vet det så går den ut på att alla människor alltid handlar för egen vinning även om det kan tyckas som om de tänker på andra. Med andra ord om man skänker en slant till en tiggare så gör man det enbart för att själv känna sig bra. Med andra ord så tappar ordet medkänsla sin betydelse eftersom det ändå är i egen intresse som man handlar.

För mig är detta en bortförklaring som själviska personer använder för att göra sina handlingar acceptabla. De är minsann inte sämre människor än oss andra menar Rand. Något som hon inte förklarar är i vilket egenintresse en soldat som offrar sitt liv för sina kamrater genom att kasta sig på en granat handlar efter. Låt säga att soldaten inte tror på ett liv efter döden eller något liknande.

Det ska kanske nämnas att Ayn Rands familj var rika företagare som fick sin egendom konfiskerad under den kommunistiska revolutionen i ryssland. Hon flydde till USA och kom troligen aldrig över illskan att få det som hon ägde taget ifrån sig. Hennes filosofi är i mina ögon ett slags sorgearbete efter detta (de onda bolsjevikerna handlade endast i egenintresse buhööö ).

För er som vill läsa om en mänsklig syn på det hela rekomenderar jag Emmanuel Kants verk. De är extremt tröglästa men ändå värda att ta sig igenom. För er som vill ha en annan syn på hur samhället borde se ut än den extremt individualistiska som Rand förespråkar (vilken i förlängningen lägger makten i händerna på helt fel personer enligt mitt tycke) rekomenderar jag Platons verk The Republic (eller Staten som den är översatt till på Svenska).

När det gäller livsfilosofi måste jag även rekomendera verk av den engelska 1900-tals filosofen Bertrand Russel.

När det gäller social game rekomenderar jag Härskarteknik av Eleine Bergström.

6 öppnade set/tjejer (i krogmiljö)
100+ kiss closes
26 fuck closes
4+ år i förhållande

Last edited by Logaritmic : 2009-04-06 at 15:10.
Logaritmic is offline   Reply With Quote
Old 2009-04-06   #11
Roux
Junior Member

Roux's Avatar

Om man råkar ha samma syn på mänskligheten som Ayn Rand ägnade två böcker åt att förkasta, så förstår jag att man inte tycker om dem.
Det jag menar är att böckerna handlar om att förverkliga sig själv, och att också bli ett med nuet. Det råkar bara vara så att Ayn Rand tar hjälp av "materiell vinning och/eller drift" för att gestalta sina karaktärers jakt efter att förverkliga sig själva.

Jag tycker inte att man ska allt så bokstavligt, gjorde jag det så skulle det inte räcka för mig att bara njuta av livet utan jag skulle, exempelvis, behöva bli arkitekt för att leva i nuet, vilket jag uppenbarligen inte behöver.

Jag har lärt mig väldigt mycket av dessa böcker, trots detta skulle fortfarande rädda någon jag älskar från en granat.

Last edited by Roux : 2009-04-06 at 22:36.
Roux is offline   Reply With Quote
Old 2009-06-24   #12
Saigon
Junior Member

Quote:
När det gäller social game rekomenderar jag Härskarteknik av Eleine Bergström.
Elaine Bergqvist heter hon.
Saigon is offline   Reply With Quote
Old 2009-06-24   #13
pokemon
Frivilligt bannad

Thumbs up

Tal Ben-Shahar - Lyckligare

Werner Tiki Küstenmacher & Lothar J Siewert - Simplify your life

Den första boken har jag läst, det är den som skall läsas för att lära sig om lycka på rätt sätt!

Den andra boken har jag läst hos en kompis, innehåller jättemånga bra småråd om allt möjligt!

/ Max.

Last edited by pokemon : 2009-06-25 at 00:03.
pokemon is offline   Reply With Quote
Old 2009-07-30   #14
Victor290
Lounge Member

Quote:
Originally Posted by Roux View Post
Böckerna av Ayn Rand är de bästa romaner jag har läst. Rekommenderar de verkligen. Om man dessutom har problem med att man bryr sig för mycket om vad andra människor tycker om en själv kan dessa böcker verkligen hjälpa.
Ayn Rand äger
Victor290 is offline   Reply With Quote
Old 2009-08-24   #15
albilicious
Senior Member

albilicious's Avatar

Quote:
Originally Posted by Victor290 View Post
Ayn Rand äger
Second that, har bara läst fountainhead / urkällan och är väldigt imponerad av boken.

Skulle vilja tipsa om följande två böcker jag läst och verkligen njutit av:

att välja glädje - Kay pollak
Älska dig själv - Wayne W dyer.
Old 2010-03-19   #16
MrChillout
Moderator

MrChillout's Avatar

Ny rekommendation:

Dr Wayne Dyer - Your erroneous zones
As we are liberated from our own fear, our presence automatically liberates others."
MrChillout is offline   Reply With Quote
Old 2010-03-19   #17
Fimbul
Senior Member

Fimbul's Avatar

Quote:
Originally Posted by MrChillout View Post
Ny rekommendation:

Dr Wayne Dyer - Your erroneous zones
Handlar om?
Fimbul is offline   Reply With Quote
Old 2010-03-19   #18
MrChillout
Moderator

MrChillout's Avatar

Quote:
Originally Posted by Fimbul View Post
Handlar om?
Självutveckling, självförverkling. Generellt handlar hans verk om att leva lyckligare, effektivare, on target, riktigt skarp föreläsare är han också.
As we are liberated from our own fear, our presence automatically liberates others."
MrChillout is offline   Reply With Quote
Old 2010-03-19   #19
Fimbul
Senior Member

Fimbul's Avatar

Cool, ska kollas in.
Fimbul is offline   Reply With Quote
Old 2010-12-28   #20
Järn-Hans
Member

Järn-Hans's Avatar

Drömmen om makt av Björn och Helena Magnér är en gedigen civilisationskritik och ett försvarstal för allt levande. Med många genomtänkta resonemang. Ni som talar om "samhällets programmering" kommer säkert få ut något av boken.

För övrigt rekommenderar jag alla att sätta sig in i systemteori.

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules