Go Back   CR Forum > Self Improvement > Inner game / Philosophy
Register FAQ Members List Calendar Search Today's Posts Mark Forums Read

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 2010-05-02   #1
T-Mos
Junior Member

T-Mos's Avatar

Default Att komma ifrån "tycka synd om sig själv"-mentaliteten

Jag tror de flesta varit där, haft perioder då man känner sig svag, söker bekräftelse oavbrutet, ger upp, fegar ur, och så vidare. Det funkar inte. Man måste ta sig ur det och jag tror att enda sättet är att göra motsatsen till det man känner för, att ringa en kompis och gå ut och fika istället för att spela dataspel, att gå ut och säga ett ord till tio random personer istället för att äta glass framför TV:n. GÖRA GÖRA GÖRA. Att bara göra saker, vad som helst, för att ta sig ur tristessen.

Det kräver inspiration (eller en stark vilja). Hur får man då det? Kanske en intressant artikel, en film, en bok, en enda tanke? Något nytt.

Vad tror ni?
T-Mos is offline   Reply With Quote
Old 2010-05-02   #2
Challeman
Senior Member

Challeman's Avatar

Oftast när man tycker synd om sig själv känner man ju maktlöshet och en delvis hopplöshet för det skiter sig ju ändå hur mycket man än försöker. Så är det ju absolut inte. Jag har varit där du är länge på många sett och vis. Du skulle skratta och gråta om du visste alla ursäkter jag hittat på för mina tidigare omständigheter
Jag började med att först acceptera vart jag befann mig i livet och sedan ta reda på vad jag ville uppnå. Det jobbiga med att förändra sig själv är att det uppstår konflikter med dig själv och andra människor som inte vill att du ska förändras för du duger som du är som dom alltid säger. jävla idioti i mitt tycke o väldigt förnedrande att säga så till en som verkligen vill ändra sig till det bättre.
Challeman is offline   Reply With Quote
Old 2010-05-02   #3
Busker
Member

Mycket handlar om närvaro och medvetenheten om att man själv kan påverka allt som händer i omgivningen. Är man nedstämd? Gör ngt åt det, är man glad, skitbra, ös värde över andra.

Det kan räcka att man har en mobil som piper några ggr om dagen där man bara försöker påminna sig om att vara mån och stolt över sig själv. Häng med människor som gör att man mår bra och se till att ha ritualer som man själv trivs med. Ta tid till dig själv att reflektera över vad man är tacksam för. Räcker 5 minutar om dagen för att man ska lära sig tycka om sig själv mer och utsträla positivitet och bryta negativa tankebanor som kan ta en till "tycka synd om sgi själv" mentalitet. Lite inspirerande klipp också:

Busker is offline   Reply With Quote
Old 2010-05-02   #4
Safe
Senior Member

Alex sa det bäst
http://www.c-r.se/2008/12/26/att-vara-patetisk/
Safe is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules